Teatrul Odeon are plăcerea să anunţe prima premieră a stagiunii
TIPOGRAFIC MAJUSCUL
un spectacol de Gianina Cărbunariu
scenografia: Andrei Dinu, coregrafia: Florin Fieroiu, muzica: Bobo Burlăcianu, light-design: Andu Dumitrescu
cu: Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean,Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu
Foto: Octavian Tibăr
Durata: 1 h 30 min
Preţul biletelor: 21,20 lei, 12,72 lei (biletele se pot achiziţiona şi online direct de pe site-ul tearului)
Primele reprezentaţii: vineri, 20 şi duminică, 22 septembrie, ora
19.30, Sala Studio (nu sâmbătă, 21 septembrie, cum am anunţat iniţial)
Spectacolul este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de
Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon şi face
parte din proiectul european "Vieţi paralele - Secolul 20 văzut prin
ochii Poliţiei Secrete”.
Vieţi paralele - secolul 20 prin ochii poliţiei
secrete este un proiect al Festivalului Internațional de
Teatru Divadelná din Nitra care pune în
conexiune artiști, coproducători și
instituții partenere dinșase țări: Cehia, Ungaria, Germania, Polonia, România și Slovacia.
Artiști din foste țări socialiste au creat șase producții de teatru bazate pe studiul materialelorpăstrate în arhivele poliției secrete. Toate aceste producții îşi vor avea premierele mondiale în timpul Festivalului Internațional de Teatru Divadelná din Nitra, între 27 septembrie - 2 octombrie 2013.
Artiști din foste țări socialiste au creat șase producții de teatru bazate pe studiul materialelorpăstrate în arhivele poliției secrete. Toate aceste producții îşi vor avea premierele mondiale în timpul Festivalului Internațional de Teatru Divadelná din Nitra, între 27 septembrie - 2 octombrie 2013.
Gianina Cărbunariu a ales să lucreze pe dosarul minorului Mugur Călinescu.
Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani şi
era elev la Liceul A.T. Laurian din Botoşani când, în septembrie 1981, a
alertat organele de Securitate timp de o lună pentru că a scris pe
ziduri şi panouri inscripții menite să provoace în oameni o reacție față
de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor și libertăților
cetățenești, față de situația dezastruoasă a economiei din acea
perioadă. După ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La
doi ani după momentul septembrie 1981, Mugur Călinescu se îmbolnăvește
de leucemie și moare în anul 1985.
„Pe lîngă documentele scrise în limbajul de lemn al aparatului opresiv
al vremii (planuri de măsuri, note informative, note de analiză etc), în
cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind „Elevul” sunt
păstrate și declarațiile unui tînăr care reușește să rămînă fidel
propriilor convingeri în ciuda presiunilor Securității și a lipsei de
solidaritate a celor din jurul său. Cred că tinerii au nevoie de modele
pe care să le înțeleagă, iar Mugur Călinescu este, în acest sens, un
model de atitudine necesar.
Despre cazul Mugur Călinescu am aflat citind „Hainele regelui” din
volumul „Șase feluri de a muri”, carte scrisă de reputatul istoric și
eseist Marius Oprea. O copie a dosarului „Elevul”, precum și interviuri
realizate cu mama lui Mugur și cu doi dintre ofițerii implicați în acest
caz ne-au fost puse la dispoziție de istoricul și activistul Mihail
Bumbeș, căruia îi mulțumim pe această cale.
La fel ca și în cazul spectacolului „X mm din Y km”, realizat acum 2
ani la Fabrica de Pensule din Cluj și bazat pe o stenogramă din dosarul
jurnalistului și disidentului Dorin Tudoran, metoda de lucru a fost
interogarea documentului prin mijloace teatrale. Scenariul care stă la
baza spectacolului „Tipografic Majuscul” este un colaj de materiale
ready-made (documente și interviuri), însă spectacolul este un exercițiu
de imaginație, o ficțiune ce încearcă să chestioneze aceste urme ale
unei realități din istoria recentă și felul în care ele ne ajută să
înțelegem lumea în care trăim astăzi.”
Gianina Cărbunariu
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu